Feedback

Slovník pojmov

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z všetko

C

CPV kód
Kódy CPV (z angl. Common Procurement Vocabulary, t.j. spoločný slovník obstarávania) sú medzinárodne platné číselné kódy pre rôzne oblasti produktov, stavebných prác a služieb.
Klasifikačný systém cpv kódov je zložený z hlavného a doplnkového slovníku.
 
Hlavný slovník CPV má stromovú štruktúru, ktorá sa skladá z kódov maximálne deviatich číslic a slovným opisom tovarov, stavebných prác alebo služieb tvoriach predmet zákazky. Každá z troch posledných číslic vyjadruje presnejšie predmet zákazky v rámci každej kategórie.

Detaily o význame a používaní CPV kódov, celý zoznam kódov a príslušných komodít, ktoré sa obstarávajú, Vám ponúkame TU.

D

Dynamický nákupný systém
Dynamický nákupný systém (ďalej aj ako „DNS“) je elektronický postup zadávania nadlimitnej zákazky podľa § 58 a nasl. zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).

Dynamický nákupný systém je plne elektronický proces určený na obstarávanie tovaru, stavebných prác alebo služieb bežne dostupných na trhu, ktorých charakteristiky spĺňajú požiadavky verejného obstarávateľa a obstarávateľa. Dynamický nákupný systém je časovo obmedzený a počas jeho trvania sa musí umožniť prístup každému záujemcovi, ktorý spĺňa podmienky účasti a predloží informatívnu ponuku v súlade so súťažnými podkladmi.
 

E

Elektronická aukcia
je podľa § 43 zákona o verejnom obstarávaní opakujúci sa proces, ktorý využíva elektronické zariadenia na predkladanie nových cien upravených smerom nadol a/alebo nových hodnôt týkajúcich sa určitých prvkov po úvodnom úplnom vyhodnotení ponúk.

Elektronické trhovisko
Elektronické trhovisko je informačný systém verejnej správy, ktorý slúži na zabezpečenie ponuky a nákupu tovarov, stavebných prác alebo služieb, bežne dostupných na trhu, a to aukčným postupom, ako aj na zabezpečenie s tým súvisiacich činností. Správcom elektronického trhoviska je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“).

Elektronický katalóg
Štruktúrovaný dokument pre potreby definovania opisu predmetu zákazky.
Elektronické katalógy predstavujú formát predkladania ponúk spôsobom, ktorý́ je spoločný́ pre všetky subjekty predkladajúce ponuku, a ktorý umožňuje elektronické spracovanie. Elektronické katalógy umožňujú ich automatické spracovanie a vyhodnotenie. Zároveň môžu slúžiť ako podkladový materiál vo fáze po zadaní zákazky.

Evidencia referencií
Evidenciou referencií sa myslí informačný systém verejnej správy, v ktorom sa vedú referencie dodávateľov od verejných obstarávateľov a obstarávateľov.
Referenciou na účely tohto zákona je elektronický dokument, obsahujúci potvrdenie o dodaní tovaru, uskutočnení stavebných prác alebo poskytnutí služby.
 

F

Finančné limity

Finančné limity vo vzťahu k určenej predpokladanej hodnote sú dôležité z hľadiska zvolenia správneho postupu verejného obstarávateľa a obstarávateľa pri zadávaní konkrétnej zákazky, koncesie alebo súťaže návrhov. V tabuľkách sú prehľadne uvedené finančné limity pre verejného obstarávateľa a obstarávateľa v závislosti od typu zákazky, koncesie a súťaže návrhov vrátane postupu, ktorý sa má aplikovať pri ich zadávaní.

Zákon rozlišuje nadlimitnú, podlimitnú, podprahovú zákazku a zákazku s nízkou hodnotou v závislosti od jej predpokladanej hodnoty. Od 1.1.2020 platia nové finančné limity - prehľad nájdete TU, kde si ho môžete stiahnuť pre vaše potreby. 
 

I

Inovatívne partnerstvo
Inovatívne partnerstvo sa vyhlasuje pre neobmedzený počet hospodárskych subjektov, ktoré môžu predložiť doklady vyžadované na preukázanie splnenia podmienok účasti. Verejný obstarávateľ môže na základe objektívnych a nediskriminačných pravidiel obmedziť počet záujemcov, ktorých vyzve na účasť, a to najmenej na troch tak, aby umožnil hospodársku súťaž. Ponuky sa vyhodnocujú len na základe najlepšieho pomeru ceny a kvality.
 

J

Jednotný európsky dokument (JED)
v ang. European Single Procurement Document (ESPD)
- jednotná forma preukazovania podmienok účasti vo VO

Jednou z noviniek nového zákona o verejnom obstarávaní č. 343/2015 je aj "Jednotný európsky dokument pre verejné obstarávanie (JED)" - dokument pre zjednodušené preukazovanie splnenia podmienok pre uchádzanie sa o verejnú zákazku. 
Týmto dokumentom môže hospodársky subjekt predbežne nahradiť doklady na preukázanie splnenia podmienok účasti určené verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom. Je to vlastné vyhlásenie podniku o jeho finančnom stave, schopnostiach a vhodnosti pre postup verejného obstarávania.
Tým sa tiež výrazne uľahčuje prístup k cezhraničným príležitostiam verejného obstarávania.

JED obsahuje aktualizované vyhlásenie hospodárskeho subjektu, že:
  • neexistuje dôvod na jeho vylúčenie,
  • spĺňa objektívne a nediskriminačné pravidlá a kritériá výberu obmedzeného počtu záujemcov, ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ obmedzil počet záujemcov,
  • poskytne verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi na požiadanie doklady, ktoré nahradil Jednotným európskym dokumentom.
Štandardný formulár pre JED sa ustanovuje vykonávacím nariadením Komisie EÚ 2016/7 (vydaným na základe splnomocňovacieho ustanovenia v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ).
Pre vyplnenie a opätovné použitie JED-u je možné využiť aj bezplatnú službu Európskej komisie poskytujúcu elektronickú verziu tohto formulára.
 

K

Koncesia
Koncesia na stavebné práce je zákazka rovnakého typu ako zákazka na uskutočnenie stavebných prác s tým rozdielom, že protiplnením za stavebné práce, ktoré sa majú uskutočniť, je buď právo na využívanie stavby na dohodnutý čas alebo je toto právo spojené s peňažným plnením.

Koncesia na služby je zákazka rovnakého typu ako zákazka na poskytnutie služby s tým rozdielom, že protiplnením za služby, ktoré sa majú poskytnúť, je buď právo využívať poskytované služby na dohodnutý čas alebo je toto právo spojené s peňažným plnením.
 

L

Lehota na predkladanie cenovej ponuky
Konečný termín, do ktorého musia uchádzači doručiť stanoveným spôsobom svoje cenové ponuky ku konkrétnej zákazke vypracované na základe príslušných súťažných podkladov.
 

P

Plán verejného obstarávania
je plán verejného obstarávateľa/obstarávateľa čo hodlá obstarávať v nasledovnom roku

Postupy vo verejnom obstarávaní
Postupy vo verejnom obstarávaní pri nadlimitných zákazkách sú:
a) verejná súťaž,
b) užšia súťaž,
c) rokovacie konanie so zverejnením,
d) súťažný dialóg,
e) inovatívne partnerstvo,
f) priame rokovacie konanie.

Predbežná informácia
informácia o tom, že obstarávateľ bude vyhlasovať verejnú zákazku. Povinnosť uverejnenia predbežnej informácie u nadlimitných a podlimitných udáva zákon. Táto informácia musí byť uverejnená minimálne 30 dní pred uverejnením verejnej zákazky.

Predpokladaná hodnota zákazky
Očakávané výdavky súvisiace s obstaraním predmetu zákazky, určuje sa bez dane z pridanej hodnoty (ďalej len DPH). Pravidlá jej výpočtu stanovuje § 6 zákona o verejnom obstarávaní.
 

R

Rámcová dohoda /zmluva/
Rámcovú dohodu možno uzavrieť najviac na štyri roky okrem výnimočných prípadov odôvodnených predmetom rámcovej dohody. Rámcová dohoda sa končí uplynutím času alebo za podmienok uvedených v rámcovej dohode. Uzavretie rámcovej dohody nesmie brániť hospodárskej súťaži.
Na základe rámcovej dohody môže verejný obstarávateľ alebo viacerí verejní obstarávatelia, ktorí boli jasne a určito identifikovaní v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, zadávať zákazku len hospodárskemu subjektu alebo hospodárskym subjektom, ktorí sú zmluvnou stranou tejto rámcovej dohody. Pri zadávaní zákazky na základe rámcovej dohody nemožno vykonať podstatné zmeny a doplnenia podmienok určených v rámcovej dohode.

Referencia
Referencia v rámci vereného obstarávania predstavuje elektronický dokument, obsahujúci potvrdenie o dodaní tovaru, uskutočnení stavebných prác alebo poskytnutí služby. Teda akýsi pas, dokument dokazujúci spôsobilosť dodávateľov pri plnení zákaziek.

      Referencia obsahuje:

  • meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov, adresu pobytu, sídlo alebo miesto podnikania, identifikačné číslo dodávateľa alebo dátum narodenia, ak nebolo pridelené identifikačné číslo,
  • názov verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa,
  • označenie verejného obstarávania,
  • číslo zmluvy alebo koncesnej zmluvy,
  • stručnú identifikáciu plnenia podľa zmluvy alebo koncesnej zmluvy,
  • množstvo, objem alebo rozsah plnenia,
  • miesto, cenu a lehotu plnenia zmluvy alebo koncesnej zmluvy,
  • hodnotenie plnenia, najmä hodnotenie, či plnenie bolo dodané v rozsahu, kvalite a spôsobom podľa zmluvy alebo koncesnej zmluvy a či celkovo bolo uspokojivé alebo neuspokojivé,
  • informáciu, či došlo k odstúpeniu od zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody zo strany verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa z dôvodu podstatného porušenia povinnosti dodávateľa,
  • ďalšie informácie, ktoré verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ považuje za dôležité,
  • dátum vyhotovenia referencie.

Register osôb so zákazom účasti vo verejnom obstarávaní
Register osôb so zákazom obsahuje údaje o osobe, ktorej bol konečným rozhodnutím uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní.
Register osôb so zákazom je verejne prístupný na webovom sídle ÚVO, kde je uvedená identifikácia dotknutého, začiatok a koniec doby, na ktorú je uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, ako aj porušenie, za ktoré sa uložil zákaz účasti vo verejnom obstarávaní.

Rokovacie konania
Rokovacie konania sú postupy, v rámci ktorých verejný obstarávateľ a obstarávateľ rokuje s vybratým uchádzačom alebo vybratými uchádzačmi o podmienkach zákazky. Rokovacie konanie môže byť so zverejnením alebo priame rokovacie konanie. Priamym rokovacím konaním nemožno uzavrieť rámcovú dohodu.

Rokovacie konanie so zverejnením
Je druh postupu vo verejnom obstarávaní, ktoré sa vyhlasuje pre neobmedzený počet záujemcov. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môže obmedziť počet záujemcov, ktorých vyzve na predloženie ponuky a na rokovanie.
 

S

Súťažné podklady
Písomné, grafické alebo iné podklady obsahujúce podrobné vymedzenie predmetu zákazky s uvedením všetkých okolností, ktoré budú dôležité na plnenie zmluvy a na vypracovanie ponuky. Predmet zákazky musí byť opísaný jednoznačne, úplne a nestranne na základe technických požiadaviek. Technické požiadavky
a) zohľadnia požiadavky dostupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím a riešenia vhodné pre všetkých užívateľov, ak je to možné,
b) musia byť určené tak, aby bol zabezpečený rovnaký prístup pre všetkých uchádzačov alebo záujemcov a zabezpečená čestná hospodárska súťaž.
Za správnosť a úplnosť súťažných podkladov zodpovedá obstarávateľ.

Súťažný dialóg
Súťažný dialóg je druh postupu pri verejnom obstarávaní, ktorý sa vyhlasuje pre neobmedzený počet záujemcov. Verejný obstarávateľ môže obmedziť počet záujemcov, s ktorými vedie dialóg, s cieľom vypracovať jedno alebo viac vhodných riešení spĺňajúcich požiadavky verejného obstarávateľa, na ktorých základe sú vybratí záujemcovia vyzvaní na predloženie ponuky.

 

U

Uchádzač
Fyzická osoba, právnická osoba alebo skupina takýchto osôb, ktorá na trhu dodáva tovar, uskutočňuje stavebné práce alebo poskytuje službu a predložila ponuku.

Úrad pre verejné obstarávanie /ÚVO/
Ústredný orgán štátnej správy pre oblasť verejného obstarávania so sídlom v Bratislave (www.uvo.gov.sk).

Úrad v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej zákonom o verejnom plní najmä tieto úlohy
a)  vypracúva koncepcie verejného obstarávania,
b)  vykonáva štátnu správu v oblasti verejného obstarávania,
c)  vykonáva dohľad nad verejným obstarávaním, najmä rozhoduje o námietkach uchádzačov, záujemcov, účastníkov alebo osôb, ktorých práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom kontrolovaného a o námietkach orgánu štátnej správy, ktorý osvedčí právny záujem v danej veci, ak boli kontrolovanému poskytnuté finančné prostriedky na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služieb z Európskej únie, vedie konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy a po uzavretí zmluvy,
d)  ukladá sankcie za správne delikty,
e) spolupracuje s Európskou komisiou a zabezpečuje plnenie informačných povinností voči Európskej komisii,
f)  predkladá najmenej raz ročne správu o výsledkoch verejného obstarávania a fungovaní verejného obstarávania vláde Slovenskej republiky a na požiadanie aj výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
g)  vedie zoznam hospodárskych subjektov a register hospodárskych subjektov so zákazom účasti vo verejnom obstarávaní a vedie register konečných užívateľov výhod,
h)  certifikuje systémy na uskutočnenie elektronickej aukcie,
i)  usmerňuje metodicky účastníkov procesu verejného obstarávania,
j)  zverejňuje na svojom webovom sídle všetky svoje metodické usmernenia pre účastníkov procesu verejného obstarávania a všetky svoje rozhodnutia, ktoré sú výsledkom dohľadu nad verejným obstarávaním,
k)  vedie a verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi sprístupňuje na svojom webovom sídle vzory elektronických dokumentov, špeciálne programové vybavenie a iné náležitosti potrebné na zabezpečenie elektronickej komunikácie,
l)  zverejňuje oznámenia používané vo verejnom obstarávaní a ďalšie informácie podľa zákona o verejnom obstarávaní v elektronickom vestníku verejného obstarávania alebo na webovom sídle úradu,
m)  poskytuje Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky bezodkladne informácie nasvedčujúce porušeniu zákazu účasti vo verejnom obstarávaní,
n)  poskytuje v konaní o určenie neplatnosti zmluvy, koncesnej zmluvy na práce alebo rámcovej dohody na požiadanie súdu stanovisko k právnym alebo skutkovým veciam, ktoré súvisia s porušením zákona o verejnom obstarávaní,
o)  sprístupňuje a aktualizuje úplný zoznam databáz, ktoré obsahujú informácie o hospodárskych subjektoch v systéme e-Certis,
p)  poskytuje na požiadanie ostatným členským štátom Európskej únie informácie, ak tak ustanovuje zákon o verejnom obstarávaní,
q)  vypracúva na žiadosť Európskej komisie a zverejňuje na svojom webovom sídle monitorovaciu správu o systémových nedostatkoch vo verejnom obstarávaní na základe poznatkov a zistení iných kontrolných orgánov a ostatných nezrovnalostiach vo verejnom obstarávaní, najmä o konflikte záujmov, o účasti malých a stredných podnikov vo verejnom obstarávaní,
r)  vydáva neperiodické publikácie.

Užšia súťaž
je druh postupu po verejnom obstarávaní, ktorý sa vyhlasuje pre neobmedzený počet záujemcov. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môže obmedziť počet záujemcov, ktorých vyzve na predloženie ponuky.
 

V

Verejná súťaž
je druh postupu po verejnom obstarávaní, ktorý sa vyhlasuje pre neobmedzený počet záujemcov.

Verejné obstarávanie
Postupy podľa Zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o verejnom obstarávaní“)., ktorými sa zadávajú zákazky na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác, na poskytnutie služieb, koncesia a súťaž návrhov.

Verejný obstarávateľ
Verejný obstarávateľ na účely tohto zákona je
    a) Slovenská republika zastúpená svojimi orgánmi,
    b) obec,
    c) vyšší územný celok,
    d) právnická osoba, ktorá spĺňa požiadavky podľa odseku 2,
    e) združenie právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne verejní obstarávatelia uvedení v písmenách a) až d).
 
(2) Právnická osoba podľa odseku 1 písm. d) je osoba založená alebo zriadená na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú priemyselný charakter alebo obchodný charakter, a
     a) je úplne alebo z väčšej časti financovaná verejným obstarávateľom podľa odseku 1 písm. a) až d),
     b) je kontrolovaná verejným obstarávateľom podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo
     c) verejný obstarávateľ podľa odseku 1 písm. a) až d) vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jej riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu.

Vestník verejného obstarávania
Vestník verejného obstarávania podľa Zákona o verejnom obstarávaní v elektronickej podobe vydáva ÚVO. Sú v ňom uverejňované oznámenia používané vo verejnom obstarávaní a ďalšie informácie podľa tohto zákona.
 

Z

Zábezpeka
Zloženie finančných prostriedkov na bankový účet verejného obstarávateľa/obstarávateľa počas vyhodnotenia ponúk vo vyhlásenom postupe verejného obstarávania až do uzavretia zmluvy alebo zrušenia tohto postupu. Zabezpečuje sa ňou viazanosť ponuky.
a) 5% z predpokladanej hodnoty zákazky a nesmie byť vyššia ako 500 000 eur, ak ide o nadlimitnú zákazku,
b) 3% z predpokladanej hodnoty zákazky a nesmie byť vyššia ako 100 000 eur, ak ide o podlimitnú zákazku.

Zákazka
je zmluva s peňažným plnením uzavretá medzi jedným alebo viacerými verejnými obstarávateľmi alebo obstarávateľmi na jednej strane a jedným alebo viacerými úspešnými uchádzačmi na strane druhej, ktorej predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby.

Záujemca
Fyzická osoba, právnická osoba alebo skupina takýchto osôb, ktorá na trhu dodáva tovar, uskutočňuje stavebné práce alebo poskytuje službu a má záujem o účasť vo verejnom obstarávaní.

Zoznam podnikateľov
Zoznam podnikateľov, ktorí preukázali spôsobilosť na uzavieranie zmlúv alebo rámcových dohôd vo verejnom obstarávaní a ktorí o zapísanie požiadali. Podnikateľ vo verejnom obstarávaní preukazuje splnenie podmienok účasti vo verejnom obstarávaní podľa §26 Zákona o VO údajmi a dokladmi, zapísanými v zozname podnikateľov.
 

tender.sk nezodpovedá za obsah odkazovaných stránok.