Ako sa pripraviť na účasť vo verejných zákazkách?
Ako pripraviť svoju spoločnosť na víťazstvo vo verejných súťažiach? To je kľúčová otázka pre mnohé spoločnosti, najmä tie, ktoré s účasťou vo verejných zákazkách nemajú žiadne skúsenosti. Ak je to Vaša situácia, tu je niekoľko tipov, ktoré Vám pomôžu odpovedať na túto a ďalšie súvisiace otázky.
Zistite si informácie o ponukách pre Váš sektor
Denne sa uverejňujú stovky verejných zákaziek, z ktorých budete musieť identifikovať tie, ktoré Vás skutočne zaujímajú a do ktorých môžete poslať svoju ponuku. Napriek tomu, že budete denne kontrolovať všetky hlavné zdroje verejných zákaziek, s veľkou pravdepodobnosťou sa môže stať, že Vám unikne zákazka, ktorá bude uverejnená na menej známom zdroji a pre Vašu firmu bude tá pravá. Môže sa teda stať, že prídete o zaujímavú obchodnú príležitosť.
Aby sme našim zákazníkom pomohli ušetriť čas, na Slovensku sledujeme denne viac než 14 tisíc rôznych zdrojov: stránky oficiálnych inštitúcií, mestských úradov, ministerstiev, verejných orgánov, a mnoho ďalších, o zákazky ktorých by ste určite nechceli prísť.
Analyzujte svojich konkurentov
Ďalšou informáciou, ktorá môže byť veľmi dôležitá, je vedieť, či sa už v minulosti zúčastnili na verejných súťažiach. Ak budete mať tieto informácie, získate konkurenčnú výhodu, pretože vďaka nim budete môcť lepšie zostaviť svoju cenovú ponuku a budete mať väčšie šance na víťazstvo.
Identifikujte svojich potenciálnych zákazníkov
- V ktorom okrese, regióne alebo krajine pôsobíte?
- Aký druh zákaziek chcete získať?
- Z časového hľadiska, koľko mesiacov alebo rokov chcete spolupracovať so svojím potenciálnym klientom?
- Aké je postavenie Vašej spoločnosti voči možným konkurentom? Môžete ponúknuť nejakú inú pridanú hodnotu ako oni?
Od tejto chvíle sa musíte príslušným objednávateľom predstaviť (čo ponúkate, aké sú Vaše výhody atď.), ako keby išlo o súkromné spoločnosti, ktorým sa snažíte predať svoj výrobok alebo službu. Nezabúdajte preto na používanie predajných a marketingových stratégií B2B.
- Ak by ste boli na ich mieste Vy a niečo obstarávate, kúpili by ste niečo drahé neosvedčenej spoločnosti, hoci jej ponuka je výhodnejšia ako ostatné?
- Je obstarávateľ schopný presne špecifikovať, čo pri každom nákupe hľadá? Viete, ktorá metóda, materiály alebo komponenty sú najvhodnejšie pre riešenie, ktoré potrebujete?
- Ako by ste na mieste obstarávateľa hľadali vhodných dodávateľov, keď kupujete niečo, o čom máte len veľmi všeobecný opis?
- Kto zvyčajne nakupuje služby alebo výrobky, ktoré Vaša spoločnosť ponúka? Vždy majte na pamäti, že v tomto prípade sa "Kto" vzťahuje na sektor verejnej správy.
- Ktoré zmluvy čoskoro vypršia? Kedy bude vyhlásená nová súťaž?
Nadviažte kontakt so svojimi potenciálnymi zákazníkmi
Dôležité je, aby ste nezabudli, že svoju firmu poznáte lepšie ako oni, takže keď im budete posielať svoju ponuku alebo s nimi hovoriť, ukážte im čo najlepšie ponúkate. Presvedčte ich, že ste dodávateľ s tou najlepšou možnosťou. Ukážte im, ako môžu ušetriť peniaze a získať najlepšiu kvalitu v procese a následne im položte toľko otázok o ich potrebách, koľko považujete za potrebné na predloženie kvalitnej a atraktívnej ponuky. Tento aktívny prístup výrazne zvýši Vaše šance na získanie zákazky.
Zvoľte si správnu stratégiu predkladania ponúk
- Predložte alternatívnu ponuku: Niekedy je možné, že alternatívne ponuky budú akceptované, najmä v prípadoch, keď nie je veľa účastníkov výberového konania alebo keď obstarávateľ nepozná možné riešenia svojich potrieb. Samozrejme, musíte preukázať, že Vaše riešenie splní požadované ciele, aj keď je to iným spôsobom, ako si obstarávateľ pôvodne myslel.
- Predložte ponuku, aby ste sa zviditeľnili: Ak si myslíte, že obstarávateľ bude čoskoro opäť nakupovať podobné výrobky alebo služby, prečo nepredložiť ponuku a neukázať svoje schopnosti a možnosti? Je dôležité, aby Vaša ponuka bola profesionálna, pretože aj keď si nemyslíte, že môžete vyhrať, môžete preukázať dôveryhodnosť a skúsenosti. Môžete to urobiť preukázaním toho, aký je Váš prínos či pridaná hodnota, napríklad pridaním katalógov výrobkov, následným servisovaním či iných služieb.
- Pripojte sa k iným spoločnostiam, ktoré vytvárajú skupinu hospodárskych subjektov. Spojenie síl s inými dodávateľmi Vám prinesie viacero výhod. Umožní Vám to zúčastniť sa verejnej zákazky prostredníctvom spoločnej ponuky. Doplnením služieb alebo produktov ponúkaných každým členom je možné predložiť komplexnú ponuku a splniť všetky body zmluvy či zákazky, ktoré by ste sami neboli schopní zaobstarať.
Vyhľadávanie verejných súťaží načas
Po oboznámení sa s trhom, cenami a konkurenciou sa uistite, že máte rýchly a jednoduchý prístup k aktuálne vyhláseným verejným zákazkám, ktoré Vás zaujímajú. Ďalšia osoba v tíme Vám môže pomôcť pripraviť ponuky a dokumenty, ktoré potrebujete.
Mali by ste tiež zvážiť využívanie služby na monitoring a zasielanie verejných zákaziek, ktorá pokryje vyhľadávanie všetkých nových obchodných príležitostí, ktoré sa denne objavujú. Nezabúdajme, že na Slovensku sú zákazky zverejňované na viacerých zdrojoch ako: vestník, elektronické portály, webové stránky úradov, miest, obcí a inštitúcií v ich pôsobnosti, ale aj štátnych či súkromných podnikov, ktoré vyhlasujú zákazky, a mnohých ďalších.
Každá minúta sa počíta, preto v tejto fáze môže mať zásadný význam predplatenie si profesionálnej služby na monitoring a zasielanie zákaziek akou je naša. Vyskúšajte si benefity našej služby zdarma na 7 dní, bezplatný test nájdete TU.
tender.sk nezodpovedá za obsah odkazovaných stránok.